Talousopetuspelit
Pelejä voidaan hyödyntää talousopetuksessa, koska jotkin niistä simuloivat talouden toimintaa: niissä on säännöt, tietyt annetut resurssit ja jokin tavoite. Pelaaminen on hauskaa ja innostavaa, ja pelin avulla on helppo konkretisoida abstrakteja asioita.
Mitä hyötyä peleistä voi olla talousopetuksessa?
Pelit ovat tuttuja muista yhteyksistä ajanvietteenä, ja siksi niiden pariin on helppo motivoida. Peleille on tyypillistä, että niihin liittyy tavoitteellista toimintaa joillain annetuilla säännöillä. Esimerkiksi shakkipelissä pyritään poistamaan vastustajan kuningas pelilaudalta. Pelissä on annettuna tietyt resurssit (shakkinappulat) ja säännöt, miten nappuloita voidaan siirtää. Kumpikin pelaaja pyrkii annettujen resurssien puitteissa voittamaan toisen nappuloita taktisesti oikein siirtämällä. Pelissä tietyn siirron tekemällä menettää mahdollisuuden johonkin toiseen siirtoon. Tässä toteutuu vaihtoehtoiskustannus.
Pelit voivat auttaa pelaajaa hahmottamaan abstrakteja asioita ja käsitteitä. Pelissä voidaan siirtää tietoa teoriasta käytäntöön ja pilkkoa asioita pienempiin kokonaisuuksiin. Pelaaminen on hauska ja innostava tapa opettaa. Oppiminen tapahtuu ikään kuin sivutuotteena pelaamisen lomassa vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
Pelissä voidaan siirtää tietoa teoriasta käytäntöön ja pilkkoa asioita pienempiin kokonaisuuksiin.
Peleillä on selkeitä yhtäläisyyksiä siihen, miten taloustieteessä ajatellaan talouden rakenteesta. Taloustieteen määritelmän mukaisesti taloudessa tehdään valintoja niukkojen resurssien tilanteessa. Kukin toimija pyrkii tekemään annetuilla resursseilla omalta kannaltaan parhaat mahdolliset valinnat institutionaalisten rajoitteiden puitteissa. On kuitenkin hyvä muistaa, että talouspeleissä kannattaa fokusoida johonkin rajattuun ja suhteellisen yksinkertaiseen teemaan, koska talous on moniulotteinen kokonaisuus.
Sivusto on toteutettu yhteistyössä Vaasan yliopiston taloustieteen professori Panu Kalmin kanssa.