Tips till lärarna
För att lärarna ska kunna utnyttja spelen fullt ut måste de sätta sig in i dem och planera lektionerna i förväg. Spel kan bli en välkommen och rolig omväxling i lektionerna. Som bäst får eleverna lära sig mycket om de teman som behandlas.
Här kommer några tips för undervisningen:
- Spela spelet först själv för att lära dig det. Försök förstå idén med spelet. Tänk efter hurdana inlärningsmål spelet kan främja. Om möjligt, testa spelet i förväg till exempel med dina närmaste.
- Avsätt en stund för reflektion efter spelet för att gå igenom spelets händelser med dina elever. Vilka strategier ledde till framgång i spelet? Hur relaterar begrepp som eleverna lärt sig i spelet med något tema som behandlats under lektionen i ekonomi? Inlärning sker givetvis också utan reflektion, men reflektion bidrar stort till inlärningen.
- Du kan också själv utveckla spel eller uppmuntra eleverna att göra det. Det kan ta sig uttryck i ett samarbete över ämnesgränserna, som också samtidigt utvecklar till exempel elevernas digitala färdigheter eller handens färdigheter (bildkonst, handarbete). Här följer exempel på vissa enkla digitala plattformar för spelutveckling. Traditionella bräd- och kortspel kan vara relativt enkla att skapa.
Inlärning sker givetvis också utan reflektion, men reflektion bidrar stort till inlärningen.
Digitala plattformar för att öva sig i spelutveckling
Seppo Gamification tool
Lärarna kan använda Seppo-verktyget för att skapa aktiverande spelifierade lektioner och kurser. Seppo lämpar sig för alla klassnivåer, inklusive universitet och yrkesläroanstalter.
Google Forms
Använd Google Formulär för att skapa onlineformulär och enkäter med flera frågetyper. Analysera resultat i realtid och från vilken enhet som helst.
Wordwall
Wordwall är ett enkelt sätt att skapa dina egna undervisningsresurser. Med Wordwall kan du skapa frågesporter, match ups, ordspel och mycket mer.
Webbplatsen har tagits fram i samarbete med professorn i ekonomi vid Vasa universitet, Panu Kalmi.