Taloustietoa opettajille 3/22: Uutiskirje

Rahamuseon uutinen

Vuoden kolmannessa opettajille suunnatussa uutiskirjeessä on esillä Generation €uro -kilpailun kansallinen finaali, talousosaamiskeskuksen pienryhmätoiminta sekä rahamuseon tulevat tilaisuudet.

Generation €uro -kilpailu huipentuu finaaliin 6.4.

Generation €uro -kilpailun kansallinen finaali järjestetään 6.4. klo 10.00-13.15 ja mukana kisaamassa on yhteensä kolme joukkuetta seuraavista oppilaitoksista: Kauniaisten lukio, Lahden yhteiskoulu ja Ålands Lyceum.

Ohjelman aikana oppilaista koostuvat nelihenkiset joukkueet esittelevät ja perustelevat suullisesti oman ehdotuksensa EKP:n neuvoston korkopäätökseksi sekä mahdollisiksi muiksi rahapoliittisiksi toimiksi. Tilaisuuden juontaa Janne Grönroos. Ohjelmassa on joukkueiden kilpailutöiden esittelyn lisäksi Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehnin avauspuheenvuoro ja Suomen Pankin asiantuntijoista koostuvan raadin puheenjohtaja Esa Jokivuolleen puheenvuoro.

Seuraa kilpailua suorana täällä
Tutustu ohjelmaan täällä

Oman talouden hallinta tutuksi pienryhmätoiminnan kautta

Suomen Pankin rahamuseossa sijaitseva talousosaamiskeskus on aloittanut toimintansa tammikuussa 2022. Uutena toimintona rahamuseossa käynnistimme käytännön talousosaamiseen keskittyvän pienryhmätoiminnan toisen asteen opiskelijoille. Pienryhmätoiminnassa opiskelijoiden kanssa käsitellään konkreettisesti oman talouden hallintaa esimerkiksi oman budjetin laatimisen ja muiden innostavien tehtävien kautta. Osallistujamäärä voi kerrallaan olla 5–24 henkilöä. Tällä hetkellä valittavana on kahdenlaista pienryhmätoimintaa, 45 minuutin ja 15 minuutin työpajat.

Kysy lisää pienryhmätoiminnasta ja ota yhteyttä: talousosaamisen neuvonantaja Anu Raijas, Suomen Pankki, anu.raijas@bof.fi.

Lue lisää talousosaamiskeskuksesta

Museon aukioloaikoina museon pysyvään näyttelyyn voi tutustua itsenäisesti. Voit myös varata ryhmällesi etukäteen opastetun kierroksen. Opastetut kierrokset ovat maksuttomia ja niitä järjestetään suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi sopimuksen mukaan.

Varaa vierailu

Rahanpesu ja digitaalinen euro esillä rahamuseon kevään yleisötilaisuuksissa

Suomen Pankin rahamuseon kevään 2022 yleisötilaisuuksissa keskustellaan mm. rahanpesusta ja digitaalisesta eurosta. Studia monetaria -yleisötilaisuudet ovat kaikille avoimia ja maksuttomia. Tervetuloa osallistumaan tilaisuuteen paikan päällä rahamuseossa (Snellmaninkatu 2, Helsinki) tai webinaariosallistujana.

• Ti 5.4. Mitä ihmettä Kiinan taloudessa tapahtuu?
• Ti 19.4. Rahanpesun estämisen valvonta Finanssivalvonnassa.
• Ti 26.4. Talouskirja nyt: Osmo Soininvaaran ”2020-luvun yhteiskuntapolitiikka”
• Ti 3.5. Inflaatiota voidaan mitata, mutta miten hintojen kehitystä ennustetaan vuosiksi eteenpäin?
• Ti 10.5. Käteinen nyky-yhteiskunnassa
• Ti 17.5. Digitaalinen euro – mitä se voisi olla?

Katso tulevat tilaisuudet rahamuseon tapahtumakalenterista
Katso menneiden tilaisuuksien tallenteet

Haluatko tilata Taloustietoa opettajille -uutiskirjeen sähköpostiisi? Tilaa Taloustietoa opettajille -uutiskirje täältä